weblog 3 

Afgelopen woensdag op 14 juli 2010 voer ik vanaf Luik naar Maastricht. Op een gegeven moment zie je de splitsing van het Albert's kanaal en de Maas.  De Maas gaat de bocht om tussen twee steilwanden om uit het zicht te verdwijnen. De boot gaat in de sluis waar je 18 meter zakt om verder te gaan. Ook indrukwekkend. Toch beroeren die steilwanden en de rivier ertussen mij iedere keer het meest. Een meters en meters hoge begraafplaats van naar beneden gedwarrelde kalkskeletjes, op elkaar gestapeld en vastgekit door kalkzand. Een zeebodem van ongekende hoogte waartussen een zoetwater rivier stroomt.  De vorm verandert telkens, d8 ik, terwijl de inhoud verdwijnt. Ik voelde me niet klein worden of onbeduidend, denkend aan de hoeveelheden levende wezentjes die de hoogte van de zeebodem hadden geproduceerd. Het relativeerde mijn leven geenszins, althans niet in het kleiner worden ervan. Het maakte me wel groter, dat wel. Ik ervoer de kracht van het water alsof ik zelf zo'n kracht bezat. Alsof ik door een oude zeebodem heen kon zwemmen zonder snorkel, boor of zuurstoffles. Ja een beetje als Jezus zelf, al liep ik dan niet over het water, maar voer erin mee.
Het gebeuren triggerde voorstellingen in allerlei maten en schalen. In situaties waar mijn fysieke toestand eigenlijk niet toe in staat is. Hier kan ik 40 meter onder de oppervlakte door een oceanbodem heen zwemmen. Een versteende bodem met vloeistof als beeldhouwer.

zeebodem
 Vorige week zaterdag op 12 juni bezochten mijn vriendin en ik Luik. We stapten uit in een fabuleus station wat zich een gat in de heuvel had gegeten. Ik moest ook aan Gaudi denken, vanwege de betonnen poten waarop een soort schelpdier  half geopend zijn inhoud iedere vijf minuten uitspuugde. De aanvoer route naar het station, lag een plateau hoger dan de perrons en bood prachtige vergezichten op de stad. Helemaal beneden waren nissen en wandelde je op een hellend vlak naar de 19 eeuwse straten met gokmachines, cafeetjes, prostituees en alles wat je verwachtte in de twintigste eeuw rondom een station te Luik.
We liepen verder naar de oevers van een rivier met statige huizen. Mijn vriendin vertelde me ontzet over een artikel in de krant. "In de graven van de Arlington National Cementary lagen helemaal niet de personen die op de grafzerken stonden. Het was een chaos," zei ze.

arlington                                                                   arlingvoor

Ik wachtte en trok mijn wenkbrouwen vragend op. " Dan sta je ieder jaar bij het verkeerde graf te rouwen'" legde ze lichtelijk geirriteerd om mijn niet begrijpen verder uit. "Dan sta je te bidden voor een onlangs, door een of andere psychopaat,vermoorde persoon of nog erger, een of andere misdadiger. Weet jij veel wie ze in zo'n graf gooien." Ik begreep het nog steeds niet. In de dood zijn we toch gelijk? Ik keek schuldbewust naar mijn voeten. Die bevonden zich op prachtige stoepranden uit het Devoon. Gesteente uit de Ardennen.  Fossiele skelletten in prachtige vormen van allerlei schelpdieren schitterden wit tussen het blauwgrijs. Ik stond op een oude zeebodem. Ik stond op een, in mooie rechthoeken versneden, verplaastst kerkhof. In de dood heb je niets in te brengen. Hadden die prachtige schelpen ooit een stoeprand willen worden?
 
Flyers

                 Overal kom ik Joost Conijn tegen afgelopen weekend. In mijn krant, in mijn tv gids. Zo uitgetrekt is mijn 'overal' op vrijdag avond en zaterdagochtend. Conijn schoot al geruimte tijd als een duveltje uit een doosje door mijn gedachten. Ik bereidde de afgelopen weken de les -kunstvliegen-voor op de Zuidas voor de schakelklas  MBO van het mediacollege. Tijdens de les wilde ik zelf een klein vliegtuigje met banner eraan laten rondvliegen om mijn project logolengte. nl te promoten. Die zou tijdens de les virtueel de lucht in ingaan. Ik bouwde en knutselde en bekeek mijn neergestortte frommels met mededogen. In de nacht verscheen Conijn als een fata morgana in mijn dromen.
Conijn lijkt fysiek op mijn vriend en college Anton, die momenteel  met zijn vader samen aan een lichtinstallatie van -een levenlang verzameld materiaal uit zijn vaders oude en overvolle schuuurtjes-, bouwt. Waarover aan het eind van dit jaar meer.
Maar het is niet enkel de fysieke overeenkomst, die me opvalt. Het is ook een overeenkomst in hun werk. Ze zijn beide knutselpo-eten. De uitkomsten van hun moedige en avontuurlijke onderzoeken strelen het oog. Waarom iets behouden als je alles opnieuw kunt maken?

" Erfenissen zouden verboden moeten worden," zei een bevriende kunsthistoricus in dezelfde week 22, 2010 tegen me. Na een spatie van vijf jaar was ik op bezoek. "Wie wil er tegenwoordig nog iets antieks. Een vaasje of snuisterijtje misschien. Maar toch niet die loodzware,  onmogelijk veel onderhoud vragende, kasten en banken.  Nee leve de anonieme kortstondigheid. De IKEA die geeft de vrijheid van jezelf opnieuw uitvinden. "

Ik viel zowat van een bij een tuincentrum gekochte, heerlijk zittende lounge stoel. " Wat kunnen mensen in vijf jaar tijd toch veranderen," dacht ik opgelucht. In die Conijn VPRO gids zie ik een advertentie van de IKEA met als ondertitel:
" de IKEA straalt het idee uit dat je jezelf opnieuw kunt uitvinden."
ikea

De reclameboodschappen zijn de tegelwijsheden van weleer. Ze strelen het anonieme ego en de temporaliteit spat ervan af. Wat een verschil met die in namaak Delfst blauw geglazuurde spreuken in donkerbruine omgevingen, die de uitzichtloosheid van de eeuwigheid in zich droegen.

Mijn wereld ligt binnen handbereik.vlgtgje zuidas





       
12 september  monumentendag Heiloo               ZdZ(h)ome,
    zand brengen installatiewethouderszanzak                                                                                              de                                                                                            wethouders                            zandzak

   rokkostuum  wichelen   kinderententdoektent
     
      
                                                                                                   
                                                                                tent: Zand Z(h)ome: Buro jan-ZE
                                                                Performers: I.Janze, wethouders, burgemeester en publiek van 10.00 tot 10.30 uur

                                                                                      Kostuum: Ariaan van Walsum

                                                       

                                                                  
stadhus Arhus

april 2009

Alweer enige tijd geleden zag ik op de BBC een aflevering van het programma de verbouwing. In dit programma wat in Nederland op SBS 6 ? wordt uitgezonden, zien we mensen enorme huizen bouwen. Ze nemen risico's die u en ik graag ook zouden nemen, maar niet durven. Het zijn architecten of enthousiaste itc- ers die er niet voor terugdeinzen om een gigantische ruine of een oude brandweerkazerne tot een prachtig woonhuis om te toveren. Altijd loopt het halverwege het programma wat uit de hand, maar het resultaat is altijd de moeite van de ontbering waard. Nooit eindigen deze avonturiers bij een schuldsaneringconsulent en de tijdelijke caravan wordt nooit de permanente woning. Het stemt mij hoopvol. Want later als alles anders is.... ja dan.... het is en blijft een mogelijkheid. Een toekomstdeur wordt in mijn hoofd op een kier gezet. Hetzelfde heb ik bij die onwaarschijnlijke emigratieprogramma's waar mensen koeien melkend en noten kwekend op glooiende heuvels een' bed en breakfast' beginnen in een land waarvan ze de taal niet machtig zijn. Met een heel gezin en een banklening hebben ze na een jaar een camping, een winkel in oude spullen of werken ze bij een lokale bakker. Het huwelijk is nog prima, de kinderen spreken de taal, zijn geheel ingeburgerd via de plaatselijke sportclub, hebben nergens moeite mee en zijn omgeven door vrienden. En dat alles zonder inburgercursus. Je zou er bijna voor gaan emigreren.

Het is mijn pauze tv op de dag. Ik schakel om naar een andere versnelling. Ik kook en eet tijdens deze programma's.

Maar deze keer zapte ik op een ander moment van de dag langs de zenders. Mijn oog ving Damien Hirst op. Zag ik het goed? Ja hoor daar kwam de man weer in beeld. Een mutsje op, de presentator vroeg honderd uit. Damien had een buitenhuisje, een soort houten bosw8tershuisje of iets dergelijks. Op een helling aan de rand van een bos. Hoge bomen vangen veel wind weg, d8 ik. Zijn persoonlijke schilder zag ik verf mengen en de kleur met de presentator bespreken. Opeens een andere sfeer. Een vrouw wordt ge•nterviewd. Geen idee wie deze vrouw is. Ze had het interieur van een oude boot geheel en al laten veranderen. Het was werkelijk schitterend. Een keuken zoals ik nooit tevoren een keuken had gezien. Ik kijk naar 'Cribbs' voor de upperclass, schoot er door me heen. Een detail van natuursteen beviel haar niet zo. De presentator en ik verstomden even. Hoe is het mogelijk zag je zijn hersens denken. "Maar ach," zei de vrouw, "iedere 2 jaar verander ik van interieur." Ondertussen zoemde het programma in op de speciale houtsoorten en houtverbindingen, die in de verbouwing waren gebruikt. De combinatie met een metalen snijplank en een stenen groenteuitdruiprek was ongewoon, gewaagd en van een schitterende kleur - en materiaalcombinatie. Vervolgens sprongen we weer naar het huisje van Damien. De schilder had het af , maar het beviel Damien niet. De schilder toog opgetogen weer aan het mengen. De kleur groen in combinatie met de houten kozijnen moest precies goed zijn. Goed waarvoor vragen u en ik ons inmiddels af. Ik at niet, ik kookte niet, ik was 'into the program.' Waarom flitste het door mijn hoofd deed Damien Hirst aan zo'n programma mee?

Naar mate het programma-einde naderde, begreep ik opeens veel meer. Ik zag Damien in de auto. Hij zei niet veel. Het fris geschilderde huisje staat in ' the countryside' omringd door hoge bomen. De bomen staan er langer dan het historische en inmiddels pittoreske boshuisje. De heuvels waar het huisje over uitkijkt, zijn er nog langer. En bij oplevering van het huisje aan het einde van de serie stapt de presentator naar binnen. Er staat een oude houten kruk en ik geloof een bank. Het doet wat Spartaans aan, maar alles heeft geschiedenis. En op de wand hangen foto's van hemellichamen. Planeten meen ik me te herinneren waar de camera langzaam op inzoemt. De presentator praat nog wat over de rust die het allemaal uitstaalt, maar bij mij viel opeens het kwartje. Ik zit hier naar een kunstwerk te kijken. Langzaam maar zeker word ik steeds verder meegenomen terug in de tijd. De sterren, waarvan het licht lang heeft gereisd. Datzelfde licht is bevroren op de fotografische plaat. Temporaliteit daar gaat dit werk van Damien Hirst over ( zoals al zijn werk toch). Damien Hirst gebruikt een programma uit deze tijd. Een hype wat langs vliegt. Verbouwingen, kunstig door vakmensen gemaakte interieurs van hard hout die over twee jaar worden vervangen. Het is misschien de gekte van deze tijd, maar dit programma bestaat nu. En misschien morgen, maar overmorgen? En gisteren? Twintig jaar geleden bestond hij niet. Toch is het format er al zolang er televisie is. En Damien wordt gevolgd omdat -ie zelf een hype is. Zouden we anders een uur lang naar het verven van een of ander huisje kijken? Het is een werk over verschillende tijden en hij gebruikt achteloos een programma. Hij gebruikt niet alleen de televisie als drager van het werk, en verwijst hiermee naar de veel besproken invloed van de media op kunst, (pardon ik moet cultuur zeggen, even een zijspoor, bij de opening van de open ateliers zeeburg- let op dat route van de naam is afgehaald: het gaat nu enkel nog over het kijken in de ateliers: de prive-wereld van de kunstenaars of moet ik culturaars zeggen, die zoals bekend eigenlijk niet meer in het atelier werken, maar erop uittrekken om hun, in de samenleving ingebedde, cultuur te produceren,- goed  bij de opening van de open ateliers Zeeburg vorige week -  werd de eerste cultuurprijs door het stadsdeel Zeeburg uitgereikt. "He," d8 ik," de eerste?"  Naast mij zat de kunstenaar Netty Gelijsteen die aan het winnende project had meegewerkt en vroeger zelf was verkozen in de raad ."Nou ja," zei ze en knipoogde naar me,"de eerste?!?. We noemden het vroeger gewoon kunstprijs", maar we waren bij Damien Hirst en het gerbuik van de media gebleven),  maar ook een televisieprogramma als drager van het werk. Het wordt niet speciaal aangekondigd, het hangt niet in een museum. Waarschijnlijk hebt u allen dit werk van Damien gemist. Zoals velen Damien Hirst zullen missen. En daarom is Damien Hirsts' werk zo briljant. Het is conceptueel fantastisch uitgewerkt en het is reflectief. Op het begrip context en op hemzelf. Ja daarom vind ik Damien Hirst de Andy Warhol van deze tijd. Welke tijd dat is?

 


africanroots

 
      Aleid Mansholt/ Irene Janze
           African Roots ( Afrikaanse routes)



         
Open Ateliers Zeeburg 2009
ariaanvanwalsum

Ariaan van Walsum: Winter in Australia
muur
tekenatelier  
 
    Tekenatelier Ria van Massop

rofoto
 
foto's van de installatie Radio Orbino     Anton Dekker/ Irene Janze
tekening

      
                                                                         
I AM A NANONOMAD IN THE ARTSCAPE

Tijdens het symposium over inertie, dat in Sint-Petersburg plaatsvond in 2006*, vertelde kunstenaar Pavel Pepperstein een verhaal vol symboliek, over de con-frontatie tussen het kapitalisme en het communisme. Hij verwees naar de witte ster (symbool van het kapitalisme) die het (tijdelijk) had gewonnen van de rode ster (symbool van het communisme). In de confrontatie tussen die twee was de witte ster sterker gebleken dan de rode. Met duizelingwekkende snelheid raast de witte ster nu over de wereld, schetste Pepperstein. Ook andere sprekers verwezen in hun lezingen naar het gebruik van symbolen in de hedendaagse Russische kunst.

Ik dacht aan alle symbolen om mij heen, die mij lokken en verleiden. Wezen niet zo lang geleden standbeelden, paleizen, kerken, moskeeën, tempels of andere markers ons nog de weg, nu zien we vooral logo’s en reclameborden. Ze zijn een niet weg te denken verschijnsel in onze witte, ‘stervormende’, kapitalistische wereld. Ook musea willen erbij horen.

mapcph www.skymap 3D.com

Op gratis verkrijgbare toeristenkaarten staan hun logo’s in vogelperspectief getekend naast al die andere: Mercedes Benz, MacDonald’s, Lafayette, The London Eye of de Eiffeltoren. Zo lokkken musea hun bezoekers en structureren ze de weg nog voor we een voet over de drempel van het museum hebben gezet. Musea doen hun best om tot de ‘superverzameling’ te behoren: de verzameling van mensen en hun instituten die, al zijn ze gering in aantal, wereld-wijd invloed uitoefenen op het leven van velen.

Tussen deze instituten is de concurrentie om bezoekersaantallen in volle gang. In welk museum voor hedendaagse kunst ik ook kom – de London Tate, het Moma te New York of het Centre Pompidou te Parijs: Viola, Hirst en Eliasson. Zeer goede kunst, laat ik daar meteen duidelijk over zijn. We dragen onze fris gekochte artikelen uit de museumwinkel trots mee de wereld over in plastic tasjes. Want we willen ook graag bij deze groep horen. Laten we eerlijk zijn, met zo’n museum tasje kan je aankomen op een verjaardag. Niet met een zakje van de C1000. Wij zijn geen losers, toch?


                                                           tentjenano
                                                                                                     tentje nanonomade in W139

In mijn jeugd werd door de gegoede stand neergekeken op mensen die op vakantie naar Spanje in de auto een zak aardappels meenamen. Nu hangt de elite overal haar musea vol met kunstenaars die zij al kent. Waar dan ook kunnen we onze eigen herkenbare ijk-punten tegenkomen. Met als gevolg dat we niet meer weg hoeven. Maar is dat zo?
In een droom zag ik plotsklaps een standbeeld van Lenin op de Dam staan. En de Paal
van de Dam midden op het Rode Plein. Zou het tot verwarring leiden? Of zouden ze snel in hun omgeving opgaan? En verliest een symbool zijn macht als het opgaat in een minder machtige omgeving?

razimov  Illustratie door IvanRazimov

De ‘superverzameling’ vormt een inerte flow over de aardbol, in een gelijkmatig tempo. Het is een beweging, die in- en uitsluit. Hier en daar rukt ze eens wat los, neemt wat mee of laat ze eens een te zwaar geworden werk achter. Ze vertraagt of versnelt niet. Wie even snel mee beweegt, staat stil, maar voor wie stil staat, raast de beweging voort.
En ik? Ik zit voor mijn tent en beschouw het wereldwerk der superkunst. Het is een referent op grote schaal. Voor mij als kunstenaar als voor het publiek. Wie reist en naar moderne musea gaat, zal een globale maat hanteren.  
Voor mijn tent, op nano-schaal, is die wereld allang doorgedrongen. Dat kleine plekje is verbonden met netwerken van onmetelijke afstanden en tijden. Zó groot is mijn tentje, mijn ‘ingezoomde’ universum.

                                               tentje
                           

De inerte flow der kunsten biedt mijn kunstenaarschap bescherming, en voedt mijn kunst. Zonder zou mijn werk te klein zijn, te onbeduidend. Losse, luchtige ideetjes.


 globalart1  globart1  globart3                                                          
zakjes


Toch had ik die lezingen in Sint-Petersburg in het Freud’s Dreams Museum (ooit van dat museum gehoord, of enkel de Hermitage bezocht?) nodig om toegang te krijgen tot de kunst van Russische kunstenaars die nog niet tot voor mijn tentje waren doorgedrongen. Had de ‘superverzameling’ deze kunstenaars links laten liggen? Of hadden die kunstenaars het verdomd zich op die inerte flow te laten meevoeren?
Ja, het verdient aanbeveling om buiten de geëigende paden treden en eens richting ‘Siberië’ te gaan. 

* Symposium Inertie & kunst, Freud’s Dreams Museum, 24 – 26 september 2006.
 
Het boek van dit symposium, met alle teksten en kunstenaarsbijdragen, in Russisch en Nederlands,
is te verkrijgen via www.inertia-art.nl

juli 2008

                                    

All the places have their mo(nu)ments (mei 2008)

oostberlijnjoods monst ptoegang hitlerbunker     barcalona.mov
          "Oost Berlijn"                                     Berlijn Mitte                                 St Petersburg                                 toegang ondergrondse bunker Vosstraat
                                                                                                                                                                                                                                                             Berlijn
                      


 
                                           Asphalt is the sedimantary rock of (post)modernity
                                                                                                                                        (pillow talk J. Mesman) Juli 2007

                                     asfaltmarmer
                                                                               Asfaltweg, Italie                                 foto N. Gelijsteen