Stichting Grensgevallen

stimuleert de samenwerking tussen professionals uit de cultuur, kunst en wetenschap. Inzet van die samenwerking is het uitlichten van de vaardigheden en deskundigheid van de deelnemers. Wat gebeurt er als je werkt met een professional uit een ander vakgebied? Welke rol speelt je eigen kennis en ervaring? Ga je af op het deskundig oordeel van de ander? Waar ligt de grens van waar jij goed in bent?

What is the value of artistic practices, techniques, inventions, aesthetics and knowledge for the working scientist? What is the value of scientific practices, techniques, inventions, aesthetics and knowledge for the artist? Does art become science and science, art? Or are these categories useless at their boundaries and intersections?

Can an individual excel at both science and art? Does an intersection exists between the two intra active domains or is even a passing familiarity with one sufficient to influence significantly the other? Do the arts ever contribute significantly to scientific progress? Where will current scientific innovations lead the arts in the next few decades?

KvK 34411636
Bestuur: 
Han Schumacher, arts- lid Loet Hin, performer,regisseur -penningmeester; Rob van Gerwen, filosoof, publicist -voorzitter, Buro jan-ZE, beeldend kunstenaar- lid, verv.secretaris, Margareth Meredith, wetenschaphistorica, lid

Stichting Grensgevallen organiseerde o.a.:

Grensgevallen in de Media

De Grote Grensgevallen Show® in Amsterdam is gerecenseerd in het dagblad Trouw, 'Concept met Engelenhaar wint van filosofe met gieter' door Yoram Stein, 15 juni 2000. In Filosofie Magazine verschenen de bijdragen van twee deelnemers aan de show: Dick Tuinder en Sam IJsseling, 'EN', zomer 2000. Antoine Verbij beschreef de show in zijn boek Denken achter de dijken, Ambo Amsterdam, 2000, pp. 169-170.

De show in Maastricht is beschreven in de Observant: Onafhankelijk weekblad van de Universiteit Maastricht, 'Alles en iedereen is kunstenaar' door Marieke de Wit, 1 febr 2001, en in dagblad De Limburger 'Wetenschappers worden quizmasters' door Bart van den Boom, 26 januari 2001 en door W.Bijker, Impressies. De grote grensgevallenshow in Maastricht, 25 jan 2001, Krisis, Tijdschrift voor empirische filosofie, 2001/2/3, pg45-46..

Robert van Daesdonk schreef over het Genderdemocratisch Labyrint®( 14022003, Maastricht) in de Metro van 18 februari 2003: Meer inspraak bij kweken embryo´s. In 2007 beschreef E. Hagoort et labyrint in zijn artikel: Fel tegen consensus. Het denken van Chantal Mouffe, MetropolisM, nr5.

Aan Radio Orbino besteedden diverse Noord Hollandse televisie en radio programma's aandacht. Een greep: KunstNet(tv), Radio Orbino, een documataire op kabeltv Noord Holland, RTVNH en vele, vele radioprogramma's. Ook de geschreven pers liet zich niet onbetuigd, waaronder KIP, magazine over kunst en beeldende vormgeving NH en het Noord Hollands dagblad. Op y tube is nog altijd de documentaire van Andras Hamelberg over Radio Orbino te zien.

In 2008 verscheen over de tentoonstelling Inertie in St Petersburg het boek: Kabinet, Inertie & kunst, redactie E. Hagoort en V. Mazin, ISBN 978-5-98620-047-7 en het werd beschreven in het boek van Gijs Frieling, Writing for W139, 2008, pg49