Cityscapeeast te New York
Een deel van deze tekst is gebruikt in Witte de Wit in de lezing voor het Nederlands Genootschap voor Esthetica. Voor het eerste deel van de tekst over Cityscapeeast in de Indische Buurt en op de DAM te Amsterdam: zie het land van ooit.
Het Nederlandse openbare mobiele centrum werd opgerold en in een rugzak gepropt.
Dia de mobile dam te schiphol, in rugzak, in de ondergrondse, te new york, op zoek naar John Allen,Trinity church
Netty gewapend met een brief van de gemeente waarop stond dat dit een
authentieke afdruk was van de Dam die met toestemming van de gemeente was
gemaakt- trof als eerste
Guy Tozzoli , de grondlegger van het WTC en de oprichter van de Twin Towers
in New York. Tozolli vertelde veel over de ideologie van het wtc, maar toestemming
voor een afdruk van het trottoir naast het WTC kon hij niet geven. Daarvoor
moesten we naar de Lower manhattan develpment compagny.
Dia craquele trottoir
Netty wilde nl van dat craquelé trottoir, waar allerlei auto´s en ander groot materiaal te pletter was geslagen, een afdruk maken. Die afdruk had zij in stukjes van 9 bij 9 cm willen verdelen, op vaandels willen borduren en iedere wtc in de wereld zo´n vaandel willen geven, opdat mensen de gebeurtenis met hun handen konden aan raken. Immers: we drukken onszelf voortdurend af op de aarde. Plotsklaps waren ongeveer drieduizend afdrukken van allerlei achtergronden tot een grote implosie gereduceerd. Dat wilde zij tastbaar maken.
Dia`s: Tozolli -------------- Marcus, LMCD ----- John Allen, Trinity Church
De LMCD nam een doek van de dam als geschenk in ontvangst en heeft het
in hun memorial archief bijgezet.
Vanwege verzekeringstechnisch kwesties bleken ze ook daar voor een afdruk
geen toestemming te kunnen geven. Er volgde een reeks aan instanties en
ontmoetingen.
Uiteindelijk zijn zes doeken in New York als gestolde gedachtes achtergebleven.
Een bij de LMDC( memorial archive), een bij de Port Authority New York en
bij de World Financial Center NY . Een doek is opgehangen in de St. Pauls
Chapel, waar de hulpverleners opgevangen zijn. De brandweermannen, die vier
collega's verloren, hebben een doek ontvangen. Bij NINO's American Kitchen,
waar de hulpverleners hun eten vandaan kregen, is een afdruk in een vitrine
gelegd. Een veiligheidsman van Ground Zero heeft een doek mee naar huis
genomen.
(De gehele DAM werd uiteindelijk nergens tentoongesteld en die stoep niet
afgedrukt).
De route die de mobiele DAM in persona van Netty heeft ondernomen is op
video vastgelegd.
Dia 23 de video van de dam te New York in de tentoonstelling in galerie AHOI.
In Nederland bevindt zich bij de directeur van het WTC, bij de wethouder cultuur binnenstad
En Waar bij de tentoonstelling in het IISG nog enkel de Dam opgerold en in een paar lappen zichtbaar was,
was hij in galerie AHOI afgelopen zomer verwerkt in een kunstinstallatie
Niet alleen had de mobiele Dam een jaar langer geleefd, de installatie werd in vorm aangepast aan het instituut waar de tentoonstelling plaats vond.
Helena Koning kijkt ondertussen nog steeds naar de hemel en mat de hoogte der gebouwen en breedte der straten in een gebied bij the 42 street
Ik zal niet in details uitweiden over de keuze van dit traditionele grid.
Zij is nog steeds aan dit zeer complexe gebied dat per kavel enorm verschilt,
aan het rekenen.
omgeving 42 straat ( aldaar hoeft geen
rekening gehouden te worden met het aflopen der straten richting zee)
In New York staat een gebouw van 50 verdiepingen naast een gebouw van zes
verdiepingen of helemaal geen gebouw. Bovendien wijken de torens vanaf een
bepaalde hoogte naar achteren.
(Wij zijn allemaal zeer benieuw hoe de stedelijke factor eruit gaat zien.
Zo´n factor biedt een mogelijkheid om op een andere manier over de
hoogte van de gebouwen te praten. Een neutralere taal te vinden die niet
is gebaseerd is op angst en vijandbeelden., zoals er moeten hele hoge gebouwen
komen anders hebben de terroristen gewonnen. Maar over hoe je wil dat een
stad eruit ziet.)
Een andere kijk op gebeurtenissen die zich afspelen in de publieke ruimte,
probeer ik met mijn afvallandschappen ook te bieden. ( Zo wordt met een
microkosmos van in de steek gelaten buitenkantjes een dominant of groot
verhaal gerelativeerd.
toeschouwerbrug
monsteren van het afval.
Het gebiedwas heel schoon. Er stonden links en rechts afvalbakken, met een
tussenpoze van ongeveer 67 stappen. Op de grond lagen steeds enkele witte
sigarettenpeuken. Dia 31afval in bak
Wat mij trof de amerikaanse maat van het afval. Daarmee bedoel ik dat het
per item groot was.Van bekers tot plastic beschermtopjes voor slagroomtoeven.
het was gemiddels groter dan in Europa.
Dia 32afvalzakken
Tussen de middag werden de afvalbakken geleegd en ´s avonds om 19.00
uur weer.Let u op de speciale afvalzak van het afvaldistrict waar ground
zero zich in bevindt.
Dia33 sample 7
In het prive gedeelte van het WTC alleen toegankelijk voor bouwvakkers
en veiligheidspersoneel, stonden dezelfde afvalbakken met ongeveer de zelfde
inhoud. De veiligheidsmensen geven mij de inhoud van hun afvalbak.
Ik had concurrentie van andere afvalverzamelaars. Uit de vergelijkingmet
het afval van de andere kant van het hek kon ik opmaken dat er geen wezenlijk
verschil bestond. Wellicht in het aantal colablikjes. De identiteit die
in de publike ruimte werd aangetrokken en na afloop van de beleving van
de praktijkruimte werd weggegooid beperkte zich vnl tot koffiebekers, macdonald
zakjes en waterflesjes.
een afvalverzamelaarster en ik wisselen wetenwaardigheden uit. |
kaart mijn interpretatie over het afval, de vindplaatsen etc |
Ik weet niet waarom mijn ruimtelijke beleving zo steriel en afstandelijk
voelde. Ik bleef toeschouwer die naar een plat decorstuk keek. Het voelde
als een ruimtelijke organisatie waardoor ik de ruimte niet kon beleven.
Alsof ik bij de Niagarra falls was. Ook daar ervaarde ik de watervallen
pas toen ik er met een boot vlak naast voer.
Waar was de puinhoop van het wtc zelf gebleven?Wat was er van over.
Dat deel was wel degelijk geprivatiseeerd en achter een hek, maar een hek
op Staten Island rondom Fresh kills, de grootste afvalhoop ter wereld volgens
de Amerikanen. Net voor de aanslag op het wtc was de vuilnishoop gesloten
en werd een prijsvraag uitgeschreven voor landschapsarchtitecten, om het
terrein een nieuwe bestemming en vooral publieke functie te geven. De puinhoop
van het WTC moest echter ergens blijven en dus heropende de burgemeester
bij wijze van uitzondering hill1/9 of te wel the amsterdam mountain of live
and death zoals de CLUI( het instituut voor landschaparchitectuur en landschapskuntkunst
en uitschrijvers van de prijsvraag ) het noemt.
Aldaar werd alles uitgeplozen, wat nog gebruikt kon worden, overblijfselen
voor familieleden werden uit het puin gescheiden en tevens alles wat tot
identificatie kon leiden nu of in de toekomst.
Sheila Metcalf, van de Department of Cityplanning en verantwoordelijk voor de transformatie van Fresh Kills wees me de plek vanwaar af ik de beste indruk van fresh kills kon krijgen. Toestemming om het gebied te betreden kon ze me niet geven. Netty en ik moe van alle ambtenarij besloten het erop te wagen
Dia hek fresh kills
Aldaar gearriveerd bleek een toegangsweg met open hek. Voor onze eigen gemoedsrust vroegen Netty en ik toestemming aan wat vrachtwagen chauffeurs. Een beetje zenuwachtig gingen we op pad.
Al snel stuitten we op Corey Fsbarra, een lasser die ons graag wilde
rondleiden. Nooit eerder, waren toeristen geïnteresseerd geweest in
een vuilnishoop, aldus Corey.
We stapten in zijn auto die vol lag met bier.
Corey and his boss
Hij wees ons allerlei bezienswaardigheden van wilde dieren,drijfzand,
graafmachines tot gasverwerkinginstallaties aan.
Ik kan hier zo een moord plegen zei hij. Niemand merkt het . Het voerde
de spanning best wel op. En toen stonden we plotsklaps onderaan hill1/9.
We passeerden een zojuist verlaten FBI dorp en nadat Corey nog een slok bier had genomen en zijn identificatiekaart tevoorschijn had gehaald reden wederom door hekken langzaam omhoog.
hill 1/9, rechts in de verte het FBI hek | |
de laatste resten in zakken. Het gerucht gaat dat deze zakken worden ingemetseld in de fundamenten van het nieuwe " WTC"gebouwencomplex. Deze resten kunnen in de toekomst mogelijk nog tot identificatie leiden. |
het uitgekamde en aangeharkte deel |
Een weeïge, zoetige, verbrande geur steeg ons tegemoet. We stonden
uiteindelijk op een fijne, bruinachtige,soms zwarte, kauwgomachtige smurrie
die was aangeharkt.
Een soort maanlandschap. In de verte keken we naar de skyline van Manhattan.
Het was heel bizar en emotioneel. Ik had eindelijk het gevoel mijn respect
aan de omgekomen mensen te hebben betoond en had daarna minder moeite met
mijn aanwezigheid bij het WTCgat. Overbodig misschien , maar voor de goede
orde: ik heb geen monsters van die plek meegenomen en het ook niet gefotografeerd.
Dia 40 op rechterdeel van de tekening is een stripachtig verslag van dit avontuur.
Dia 41 detail tekening.
Een doorsnede van fresh kills hill 1/9 zoals ik me voorstel dat een toekomstige
afvalhopoloog het zal tekenen. Afvalhopen worden in de VS nauwkeurig bestudeerd
om uit te vinden hoe de diverse lagen verweren.( Zo vond zo´n specialist
dat een hamburger- laag te langzaam of niet was verteerd om dat er een plastic
laag boven was gestort, die de hamburger laag hermetisch had afgesloten.
U ziet dat terug in de doorsnede.) Bovendien ziet u daar een laagje van
ongeïdentificeerde materie. Ooit, niet zo heel lang geleden, vonden
geologen op enkele plaatsen in de wereld een dun laagje vreemde materie.
Tot die tijd was het laagje altijd over het hoofd gezien. Na onderzoek verklaarden
zij dat dit uit het heelal afkomstig was. Zij reconstrueerden samen met
sterrenkundigen een meteoriet die ooit op het noordelijk halfrond te pletter
sloeg en daarmee het leven van de dinosaurussen uitgumde.
Zal dit laagje OOIT onze kijk op de wereld veranderen of die juist consolideren
in netwerken, die zich nestelen achter de veiligheid van goed bewaakte hekken
die het publieke domein van het private scheidt.
En ja soms veranderen landschappen, maar ze worden weer bebouwd
Het afval van ground zero wordt door kinderen verwerkt.Ground zero is weer opgebouwd en heropend in jun in galerie AHOI.
Afsluiting
Om u een beeld te schetsen van onze route: we zullen amsterdan south
east aan doen en berlijn en we zijn we in voorbereiding om in 2005 i.s.m.
het nationaal archief vlak voor prinsjesdag een afdruk maken van het binnenhof
en daarmee een mobiel politiek Centrum maken. Als dat laatste gebeurt treden
wellicht buiten onze context. Meer en meer ontstaat een beeldtekst van hyperlinks,
waar je doorheen kan surfen met plekken van waaruit je naar een volgende
plek kan klikken. Verbonden door associaties.
Dat roept dan ook de vraag van de contextafbakening op.
Welke (historische) lijnen kunnen worden verbroken en welke verbanden kunnen
worden gelegd?
Ik dank u voor uw aandacht.