Curriculum
In
1999 richtte Irene Janze Buro
jan-ZE en
samen met de filosoof M.H. Huijer de Stichting
Grensgevallen op. In 1999 she started Buro jan-ZE and together with the philospher M. H. Huijer the Grensgevallen Foundation.
Irene Janze (I3 maart 1956) woont en
werkt in
Amsterdam. Zij studeerde geologie aan de G.U. (1974-1982) en later
politieke
en sociale filosofie aan de U.V.A.( 1986-1992). Zij volgde in 1991 de
oriëntatiecursus
aan de Gerrit Rietveldacademie, 1992 de Vrije Akademie te Den Haag(
tekenen,
fotografie) en van 1993-1998 de deeltijdopleiding beeldende
kunst/autonoom
aan de Gerrit Rietveld Academie. In 1995 studeerde zij video en
performance
via een uitwisselingsprogramma aan de Chigago School of the Arts
Institute.
Education:1993-1998:
Visual Arts, Gerrit Rietveld Academie Amsterdam (School of Arts);
1995: Exchange program, video/performance, Chicago School of the Arts
Institute;
1992-1993: Painting and Photography, Vrije Akademie, The Hague;
1991: Orientation course Visual Arts, Gerrit Rietveld Academie,
Amsterdam; 1986-1992: Political and social philosophy, external
student, University of Amsterdam; 1974-1982: Geology, major petrology,
University of Amsterdam
In her work geological history blends with human history.
Earth’s crust, mud, meadows, water, wind and ice are given the
same attention as buildings, icons, hero's and waste. She considers a
location an agency in a multitude of worlds, worlds that in turn design
the site. The place is stripped bare and built up again out of exotic
slices of information. Her findings are expressed in installations,
drawings, (video) performances, readings, catalogues and workshops. Her
installations are designed for a certain location or event, from which
they draw meaning. They are ‘matterealities’
through and in which the public can dwell. In my artworks the location
manifests itself as multi-dimensionality, fiction and experiment. They
are ‘three-dimensional’ scripts, enabling the
‘reader’ to participate actively in the process of
meaning. Her artwork constitutes artistic research and enacts
theoretical forms of investigation. Vice versa, the theoretical routes
give birth to works of art.
Exposities en projecten
/ Exhibitions and
projects
Boek en tijdschriftenbijdragen,
publicaties / Bookcontributions
and articles
Buro jan-ZE en Stichting
Grensgevallen in de media
Buro jan-ZE
Ode aan een (af)gevalen soldaat. Kunsttiendaagse bergen a/zee, Expositie kunstenaars ecodorp Bergen. Hier jagen ze hun dromen na, Mark Minema, Noord Hollands dagblad 21-10-2016, editie Alkmaar. Aan het postzegelparkje in de Indsiche buurt besteden vele lokale en zelfs gereformeerde weekbladen drie jaar lang aandacht. Aangezien ik dat op een andere openbare website bijhield, zijn de exacte data en bladen verloren gegaan. Althans ik weet niet meer waar ze zijn gebleven. ( 2010 -2013). Nanonomade, Artist do what
they want, Gijs Frieling, writing for W139, 5/1/06-4/30/10, A/Z, 2008,
pg 62.
Cityscapeeast, Inertie hoort bij kunst als de dood bij het leven, Rob
van Gerwen, phil.uu.nl/rob, pg 9 of in Kabinet, Inertie & kunst, 2008, pg241-pg259, pg255.
Cityscape
Rome-Museum of History St. Petersburg, Pro Arte festival: Kommersant ( Russische kwaliteits
handelsblad), 25
sept 06.
Cityscapeeast
Rome: radio cappucino, live interview vanuit Rome ,090405.
Nature and more:
oud of nieuw, leek of kenner, Belinda Hak, Tubelight
34, pg7,8 sept 2004.
Bouwplaat Nieuwe Gein, de Kunstenares Irene Janze laat zich
beschilderen,
de Molenkruier 4 nov 2002, Kunstwerk laat Nieuwegein koud, Midden
Nederland
4 nov 2002.
Cityscapeeast 02022002: Resten van de dag, het huwelijks-afvalsprookje,
Amsterdams stadsblad, 11092003 en18092003, TongTong: Cityscapeeast
02022002
IISG, NCRV cappuccino - radiointerview, Radio Noord-Holland.
Bouwplaat Nederland: het Gelders Dagblad: Op het oog ( Martin Lancet,
11/10/2000),
De Gelderlander: Kunstwerken lokken te felle reacties uit ( Francine
Venselaar,
3/10/ 2000) Doetinchem te schoon voor bouwplaat (F. Venselaar,
26/9/2000),Gelders
dagblad: Zakkenvullers in de Gruitpoort galerie (Jennifer Faasen
21/9/2000);
Vernielde en/of verbouwde kunst,( 3 /10/2000).
Cityscapeeast- HoeveroostligtdeIndischebuurt : Tong Tong: Vier wijzen
uit
het oosten, kunst in de buurt ( Harry van Tienen, april 2000), Arcam:
100jaar
Indische buurt( mei/juni 2000), dagblad de Telegraaf:Scheepjes van
rijst
(Henriëtte Kuijpers,12 mei 2000)
Huishoudbeurs RAI: Algemeen dagblad: De schoonheid van de schuurspons(
Doris
Grooteboer, 4 april 1997)
Stichting Grensgevallen
De Grote Grensgevallen Show® in Amsterdam is gerecenseerd in
het dagblad
Trouw, 'Concept met Engelenhaar wint van filosofe met gieter' door
Yoram
Stein, 15 juni 2000. In Filosofie Magazine verschenen de bijdragen van
twee
deelnemers aan de show: Dick Tuinder en Sam IJsseling, 'EN', zomer
2000.
Antoine Verbij beschreef de show in zijn boek Denken achter de dijken,
Ambo
Amsterdam, 2000, pp. 169-170.
De show in Maastricht is beschreven in de Observant: Onafhankelijk
weekblad
van de Universiteit Maastricht, 'Alles en iedereen is kunstenaar' door
Marieke
de Wit, 1 febr 2001, en in dagblad De Limburger 'Wetenschappers worden
quizmasters'
door Bart van den Boom, 26 januari 2001 en door W.Bijker, Impressies.
De
grote grensgevallenshow in Maastricht, 25 jan 2001, Krisis, Tijdschrift
voor empirische filosofie, 2001/2/3, pg45-46.
Robert van Daesdonk schreef over het Genderdemocratisch Labyrint(
14022003,
Maastricht) in de Metro van 18 februari 2003:Meer inspraak bij kweken
embryo´s. In 2007 beschreef E.
Hagoort het labyrint in zijn artikel: Fel tegen consensus. Het denken
van Chantal Mouffe, MetropolisM, nr5. Aan Radio Orbino besteedden diverse Noord
Hollandse
televisie en radio programma's aandacht. Een greep: KunstNet(tv), Radio
Orbino, een documataire op kabeltv Noord Holland, RTVNH en vele, vele
radioprogramma's. Ook de geschreven pers liet zich niet onbetuigd,
waaronder KIP, magazine over kunst en beeldende vormgeving NH en het
Noord Hollands dagblad. Op y tube is nog altijd de documentaire van
Andras Hamelberg over Radio Orbino te zien.